آموزش Arduinoآموزش الکترونیک

آموزش کامل ایجاد و آپلود کردن یک پروژه در Arduino (آموزش آردوینو #2)

سلام. آموزش کامل ایجاد و آپلود کردن یک پروژه در Arduino (آموزش آردوینو #2) را آماده کردیم. همچنین نحوه صحیح تنظیم نرم افزار آردوینو را یاد خواهیم گرفت. سپس کد پروژه چشمک زن LED با دکمه را خط به خط بررسی میکنیم.

آموزش کامل ایجاد و آپلود کردن یک پروژه در آردوینو

آموزش کامل ایجاد و آپلود کردن یک پروژه در آردوینو

در قسمت قبلی ما توضیحات جامع در مورد برد های Arduino و نحوه نصب نرم افزار آردوینو را ارائه دادیم. در این آموزش ما نحوه تنظیم و اتصال برد آردوینو با کامپیوتر را یاد میگیریم. همچنین نحوه پروگرام کردن یک پروژه LED چشمک زن را به صورت کامل یاد خواهیم گرفت.

قسمت قبلی : آردوینو چیست ؟ + آموزش کامل نصب نرم افزار Arduino

نحوه اتصال و تنظیم برد آردوینو با کامپیوتر

پس از نصب Arduino IDE بر روی رایانه، مرحله بعدی اتصال برد Arduino UNO به کامپیوتر خواهد بود. برای انجام این کارها از کابل Programming (رنگ آبی) استفاده کنید تا برد آردوینو خود را با پورت USB به رایانه خود متصل کنید.

این کابل برنامه نویسی (Programming) رنگ آبی در کل دارای سه عملکرد است که در زیر آورده شده است

  1. این کابل انرژی مورد نیاز برای کار Arduino UNO را فراهم می کند، بنابراین می توانید پروژه های خود را هم با برق مستقیم و هم با کابل پروگرام اجرا کنید.
  2. این کابل میکروکنترلر ATmega328 را که روی برد آردوینو UNO قرار دارد را برنامه ریزی می کند. برنامه ای که روی IDE می نویسید از طریق این کابل به میکروکنترلر ارسال می شود.
  3. همچنین یه عنوان کابل ارتباط سریال عمل می کند. از طریق ارتباط سریال می تواند به عنوان ابزاری برای اشکال زدایی با کامپیوتر همکاری کند.

یک LED کوچک روی برد قرار دارد که نشان میدهد برق به آن متصل است. اگر اولین بار است که برد خود را به لپ تاپ متصل میکنید ممکن است مدتی طول بکشد تا درایور ها به طور خودکار نصب شوند. حالا باید تست کنیم آیا برد توسط کامپیوتر شناخته شده است یا خیر.

برای اینکار ابتدا Device Manager را باز کنید. سپس گزینه ای به نام “Ports COM & LPT” را مانند تصویر زیر پیدا میکنید. مطمئن شوید که برد آردوینو Uno در آن قسمت شناخته شده است یا خیر.

نحوه اتصال و تنظیم برد آردوینو با کامپیوتر

توجه: نام PORT برای برد آردوینوی من به عنوان Arduino Uno ظاهر شده است، ممکن است نام برد شما بر اساس سازنده تابلو متفاوت باشد. به طور مثال میتواند CCH450 یا چیزی شبیه به این باشد ، بنابراین در مورد نام پورت نگران نباشید.

حل مشکل پیدا نکردن پورت COM آردوینو

اگر گزینه ای به نام “Ports COM & LPT” پیدا نکردید، به این معنی است که برد شما شناخته نشده است. بنابراین شما باید درایورهای صحیح را برای بورد خود نصب کنید.

حتما ببینید :  آموزش تبدیل عکس به کد HEX هگز برای آردوینو نمایش در ال سی دی گرافیکی

در بعضی موارد شما بیش از یک درگاه COM را پیدا خواهید کرد که در زیر بخش Ports ذکر شده است و نمی دانید کدام یک برای برد Arduino است زیرا نامگذاری نیز متفاوت خواهد بود. در این حالت فقط تخته را جدا کرده و دوباره وصل کنید. بررسی کنید که کدام درگاه COM ناپدید شده و دوباره ظاهر می شود ، این پورت COM برد Arduino UNO شماست.

هنگامی که شماره درگاه COM را پیدا کردید شماره پورت COM برد خود را یادداشت کنید. برای من همانطور که در تصویر میبینید شماره پورت COM برابر با 13 است.

آپلود / پروگرام پروژه LED چشمک زن در آردوینو Uno

وقتی نرم افزار آردوینو را نصب کنیم ، در نرم افزار مثال هایی از پروژه های مختلف وجود دارد. یک نمونه از این پروژه های نمونه LED چشمک زن است. برای استفاده از این نمونه ها مانند تصویر زیر عمل کنید :

پروژه های نمونه LED چشمک زن

با این کار Blink که همان چشمک زن است باز میشود. هدف از این پروژه چشمک زدن Led روی برد آردوینو است. پس از باز شدن برنامه، باید برد صحیح را انتخاب کنیم. برای انتخاب بردی که از آن استفاده می کنیم همانند تصویر Arduino Uno را انتخاب کنید.

انتخاب برد آردوینو Uno در نرم افزار Arduino

در مرحله بعد باید پورت COM صحیح را برای بردخود انتخاب کنیم. قبلاً خاطرنشان کردیم که درگاه COM برای برد آردوینو من COM13 بود. این پورت میتواند برای شما متفاوت باشد. برای انتخاب پورت نیز مانند تصویر زیر عمل کنید :

انتخاب پورت COM صحیحاگر همه کار ها را درست انجام داده باشید باید در پایین پنجره سمت راست عبارتی مانند Arduino Uno on  COM13 مشاهده کنید.

سپس مانند تصویر زیر روی دکمه آپلود کلیک کنید تا کد ها در برد Arduino بارگذاری شوند.

نحوه بارگذاری کد در Arduino

پس از فشردن این دکمه ، در صورتی که همه موارد درست انجام شده باشد پیام Done Uploading در پایین صفحه مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

پیام کامپایل صحیح

تبریک ! شما با موفقیت کد را در آردوینو بارگذاری کردید.

شماتیک مدار پروژه فلاشر LED با آردوینو

شماتیک مدار پروژه را در تصویر زیر میتوانید ببینید. برای شروع کار این پروژه و این مدار بسیار مناسب و ساده است.

شماتیک مدار پروژه فلاشر LED با آردوینو

همانطور که در تصویر بالا میبینید ما از یک دکمه استفاده کرده ایم. با فشردن این دکمه ال ای دی روشن میشود اما چطور ؟ وقتی ال ای را فشار دهیم GND به پین شماره 2 متصل میشود. و سپس پین شماره 3 قعال میشود یعنی همان پین که به LED متصل است و باعث روشن شدن آن میشود.

حتما ببینید :  میکروکنترلر PIC (آموزش PIC جلسه دوم)

قطعات مورد نیاز پروژه

  1. برد آردوینو Uno
  2. LED
  3. مقاومت 1 کیلو اهم
  4. دکمه

آموزش کامل کد پروژه سوئیچ LED آردوینو

هر پروژه آردوینو دارای دو تابع است. یعنی void setup و void loop. به کد زیردقت کنید.

void setup() {
// در این تابع ما تنظیمات مدار راانجام میدهیم 
}

void loop() {
  // کد اصلی اینجا قرار میگیرد تا پیوسته تکرار شود
}

در تابع void setup همانطور که گفتیم تنظیمات مدار را انجام میدهیم. به طور مثال برای این پروژه از کد زیر استفاده میکنیم.

void setup() { 
  pinMode(2,INPUT); // تنظیم پین 2 یعنی دکمه به عنوان ورودی
  pinMode (3,OUTPUT); // تنظیم پین 3 یعنی ال ای دی به عنوان خروجی
}

اما ما یک تغییر کوچک در اینجا داریم ، از آنجا که پین ​​2 به عنوان ورودی استفاده می شود و یک پین ورودی همیشه باید به +5V یا به GND وصل شود. در مورد این پروژه، ورودی فقط به GND وصل می شود در صورتی که دکمه را فشار دهیم و اگر دکمه را فشار ندهیم، آن را شناور (متغیر) می کند. برای جلوگیری از این کار ، ما از چیزی به نام مقاومت کشش داخلی استفاده می کنیم. این مقاومت در داخل میکروکنترلر ATmega 328 موجود است و شما نمی توانید آن را ببینید. برای استفاده از این مقاومت ، فقط باید خطی را در کد در Arduino IDE بنویسیم.

این خط پین شماره 2 را از طریق یک مقاومت به +5V متصل می کند و در صورت عدم اتصال به GND ، آن را به سمت بالا می برد.

pinMode(2,INPUT_PULLUP);

اکنون که با عملکرد () setup آشنا شدید به عملکرد loop () میرویم. در اینجا ما کدی را قرار دهیم که اگر به پین شماره 2 ، GND متصل بود ، پین 3 را فعال کند و ال ای دی روشن شود. و در صورتی که به پین شماره 2 ، GND متصل نبود پین 3 خاموش بماند.

  if (digitalRead(2) == LOW) // اگر پین 2 به GND متصل بود یعنی کم بود
  {
    digitalWrite(3,HIGH); // پین 3 روشن شود
  }

  else // در غیر اینصورت یعنی کم نبودن پین 2
  {
    digitalWrite(3,LOW); // پین 3 خاموش بماند
  }

اصطلاح digitalRead() برای خواندن مقدار پین بین پرانتز استفاده میشود. و اصطلاح digitalWrite() برای ارسال مقادیر به پین بین پرانتز استفاده میشود.

یعنی در پروژه ما هنگامی که دکمه فشرده شود، پین 2 متصل به GND میشود. و در اینصورت پین شماره 3 مقدار High دریافت میکند یعنی 1 میشود. یعنی خروجی +5V به پین 3 متصل میشود و LED روشن میشود.

پایان.

قسمت بعدی : آموزش کامل کنترل LED RGB با برد Arduino (آموزش آردوینو #3)

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات ، مشکلات و پیشنهادات خود را در پایین صفحه اعلام کنید مشاهده لیست پروژه های آردوینو
برچسب ها

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را برای شما قرار دهم تا استفاده کنید. خوشحال میشوم نظرات و پیشنهادات شما را بشنوم و مشکلاتتان را پاسخگو باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن