پروژه الکترونیکپروژه خانه هوشمندپروژه های آردوینو

پروژه آردوینو ساخت خانه هوشمند با کامپیوتر (آموزش کنترل وسایل با Arduino + PC)

سلام. پروژه آردوینو خانه هوشمند کنترل با کامپیوتر (پروژه کنترل وسایل با Arduino + PC) را آماده کردیم. فیلم عملکرد مدار را از دست ندهید !

پروژه آردوینو خانه هوشمند

پروژه آردوینو خانه هوشمند
پروژه آردوینو خانه هوشمند

با این پروژه ما طراحی سیستم اتوماسیون خانه رو که توسط کامپیوتر کنترل میشه و میشه باهاش لامپ ها و انواع وسایل الکترونیکی رو خاموش و روشن کرد رو یاد میگیریم . ما برای این پروژه از 3 لامپ صفر وات استفاده کردیم که هرکدوم نشون دهنده لامپ ، تلویزیون و فن هستند . ما از آردوینو UNO به عنوان کنترل کننده این پروژه استفاده کردیم .

پروژه کنترل خانه آردوینو با کامپیوتر

راه های مختلف و زیادی برای کنترل دستگاه ها (لوازم خانگی و …) وجود دارد. به طور کلی میشه آن ها را به دو دسته تقسیم کرد : سیمی و بی سیم.

برای مثال در ارتباط بی سیم ما سیگنال ها را با ارتباط رادیویی RF و … انتقال میدهیم و در سیمی از سیم استفاده میکنیم.

ارتباط های سیمی به این صورت دسته بندی میشوند : 1.ارتباط موازی : در این نوع ارتباط ما بسته به اندازه داده ها در پین ها از سیم های زیادی استفاده میکنیم. 2.ارتباط سریال : در ارتباط سریالی ما فقط از 2 سیم برای انتقال و دریافت داده ها استفاده میکنیم زیرا داده ها در این نوع ارتباط به صورت سریال به صورت بیتی ارسال میشوند.

نحوه کار پروژه

در این پروژه ، ما به تعداد و نام های دلخواه دستگاه تعریف میکنیم. آموزش تعریف دستگاه در قسمت توضیحات کد آورده شده است. در اینجا از ارتباط سریال برای کنترل وسایل منزل استفاده می شود. ما برای کنترل وسایل خانگی AC دستوراتی مانند LIGHT ON ، LIGHT OFF ، FAN ON ، FAN OFF ، TV ON و TV OFF را ارسال می کنیم. پس از دریافت دستورات داده شده ، آردوینو دستور را به رله هایی ارسال می کند که وظیفه روشن یا خاموش کردن وسایل را بر عهده دارند.

توضیحات مدار پروژه

شماتیک کامل مدار در فایل دانلودی قرار داده شده است. مت از یک ماژول LCD 16×2 برای نمایش وضعیت لوازم خانگی استفاده می کنیم که مستقیماً در حالت 4 بیتی به آردوینو متصل می شود. پین های داده ال سی دی یعنی RS، EN، D4، D5، D6، D7 به پین ​​دیجیتالی Arduino شماره 7 ، 6 ، 5 ، 4 ، 3 ، 2. وصل می شوند.

حتما ببینید :  آموزش ساخت آمپلی فایر صوتی 10 وات با آپ امپ LF351 و ترانزیستور

برای ارسال دستورات به آردوینو از لپ تاپ یا رایانه از کابل USB استفاده می کنیم. و یک درایور رله IC ULN2003 نیز برای درایو کردن رله ها استفاده می شود. رله های 5 ولت SPDT 3 برای کنترل لامپ ، فن و تلویزیون استفاده می شوند و رله ها برای کنترل لامپ ، فن و تلویزیون به ترتیب به پین ​​شماره 3 ، 4 و 5 از طریق درایور رله IC ULN2003 وصل می شوند.

همچنین ببینید : پروژه آردوینو راه اندازی خانه هوشمند با اس ام اس

رله Relay

خانه هوشمند آردوینو - کنترل خانه پروژه آردوینو
خانه هوشمند آردوینو – کنترل خانه پروژه آردوینو

برای اتصال مدار به دستگاه های ولتاژ بالا مثل لامپ و تلویزیون و … ما به یک رله نیاز داریم. رله چییست ؟ رله یک سوئیچ استکه برای اتصال الکترونیک به برق استفاده میشه. رله ها دارای سیم پیچ و بعضا هسته های سوئیچینگ دارند . توی این پروژه رله ی ما دارای 5 پین است که 2 پین برای سیم پیچ میباشد. 1 پین برای قطب و 2 پین دیگر “معمولا متصل” و “معمولا باز” هستند .

از رله چطور در پروژه آردوینو استفاده کنیم ؟

برای استفاده از رله باید یک دانش کلی راجع به رله داشته باشید، تصویر زیر که یک شماتیک از رله است رو مشاهده کنید.از رله چطور در پروژه آردوینو استفاده کنیم ؟

از رله چطور در پروژه آردوینو استفاده کنیم ؟

همونطور که میبینید No به طور معمول باز است و Nc به طور معمول بسته.  L1 , L2 دو پایانه سیم پیچ رله هستند که هنگامی که ولتاژ ایجاد میشه با ایجاد میدان مغناطیسی ، رابط بین Pole و Nc را به سمت پایین جذب میکند و جریان به No میرود. حتما مشخصات رله ای که میخواهید استفاده کنید را با دقت مطالعه کنید چون رله ها انواع مختلفی دارند. به طور مثال بعضی رله ها با ولتاژ 6 ، بعضی ها با 12 و بعضی ها با … کار میکنند. توجه داشته باشید که تمامی پایه های رله میتوانند دارای ولتاژ کار های متفاوتی باشند.

قطعات مورد نیاز پروژه آردوینو

  1. آردوینو UNO
  2. کابل سریال
  3. ترانزیستور ULN2003
  4. ULN2003
  5. رله 5 ولت
  6. لامپ و نگهدارنده
  7. ال سی دی کاراکتری 16*2
  8. کامپیوتر یا لپتاپ

توضیحات کد پروژه

در قسمت اول کد ما کتابخانه ال سی دی کاراکتری را فراخوانی میکنیم و پین های آن را مشخص میکنیم.

#include <LiquidCrystal.h> // فراخوانی کتابخانه ال سی دی کاراکتری
LiquidCrystal lcd(13, 12, 11, 10, 9, 8);

در این قسمت ما به طور مثال سه پین خروجی برای رله ها تنظیم میکنیم به نام فن ، لامپ ، تلویزیون. و در ادامه نوع آن پین ها را تنظیم میکنیم که در اینجا همه به صورت Output یا همان خروجی هستند.

#define light 3 // پین 3 برای لامپ
#define fan 4 // پین 4 برای فن
#define TV 5 // پین 5 برای تلویزیون
pinMode(light, OUTPUT);
pinMode(fan, OUTPUT);
pinMode(TV, OUTPUT);

یک نمونه کد جهت روشن کردن وسایل خانگی (به طور مثال لامپ) در زیر آورده شده و توضیحات خط به خط قرار داده شده است :

    else if(strncmp(str, "LIGHT ON", 8)==0) // هنگامی که دستور LIGHT ON ارسال شود
    {
     digitalWrite(light, HIGH); // پین لامپ فعال میشود
     lcd.clear();
     lcd.print("Light Turned ON"); // روی ال سی دی عبارت "لامپ روشن شد" نمایش داده میشود
     delay(3000); // این پیام به مدت 3 ثانیه نشان داده میشود
     defualt();
    }

همچنین در زیر یک کد برای خاموش کردن وسایل خانگی (مثلا یک لامپ ) در زیر آورده شده و توضیحات خط به خط قرار داده شده است :

    else if(strncmp(str, "LIGHT OFF", 9)==0) // هنگامی که دستور LIGHT OFF ارسال شود
    {
     digitalWrite(light, LOW); // پین لامپ غیر فعال میشود
     lcd.clear();
     lcd.print("Light Turned OFF");  // روی ال سی دی عبارت "لامپ خاموش شد" نمایش داده میشود
     delay(3000); // این پیام به مدت 3 ثانیه نشان داده میشود
     defualt();
    }
برای دانلود فایل های پروژه ثبت نام کنید، تنها چند ثانیه زمان لازم است. از طریق فرم زیر اقدام کنید.

ایمیل خود را وارد کنید

close
امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات ، مشکلات و پیشنهادات خود را در پایین صفحه اعلام کنید مشاهده لیست پروژه های آردوینو
برچسب ها

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را برای شما قرار دهم تا استفاده کنید. خوشحال میشوم نظرات و پیشنهادات شما را بشنوم و مشکلاتتان را پاسخگو باشم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن