پروژه آنالوگ Op-ampپروژه الکترونیک

آموزش کامل ساخت سنسور دنده عقب (هشدار پارک با سنسور مادون قرمز)

سلام. آموزش کامل ساخت سنسور دنده عقب (هشدار پارک با سنسور مادون قرمز) را آماده کردیم.

پروژه آنالوگ هشدار سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب یکی از متداول ترین سیستم های خودرو ها است.ما در این پروژه آنالوگ یک سنسور دنده عقب میسازیم که ماشین شما را از آسیب های هنگام پارک کردن محافظت میکند. ما پروژه ای که در این آموزش طراحی میکنیم فاصله خودرو را با اشیا با استفاده از سنسور مادون قرمزمیسنجد و با استفاده از LED میزان فاصله را نشان میدهد. و در صورت کم شدن فاصله و احساس خطر بازر را فعال میکند.

سیستم هشدار پارک چگونه کار میکند؟

سیستم هشدار پارک چگونه کار میکند؟

برای راه اندازی سیستم هشدار پارک ماشین، ما به یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز نیاز داریم که آن ها را در قسمت عقبی خودرو قرار بدهیم. فرستنده مادون قرمز به طور مداوم سیگنال مادون قرمز را منتشر میکند. هنگامه که این پرتو های مادون قرمز به یک مانع برخورد کنند برگردانده میشوند و به سنسور گیرنده مادون قرمز برخورد میکنند. این کار باعث ایجاد اختلاف ولتاژ میشود. این اختلاف ولتاژ به میزان پرتو های IR

این اختلاف ولتاژ بسته به توان پرتوهای IR که به گیرنده بازتاب می شوند، متغیر است. در اینجا اختلاف ولتاژ بیشتر نشان دهنده فاصله کمتری از جسم است. در اینجا ما با استفاده از سه چراغ LED فاصله از مانع را نشان داده ایم.

قطعات مورد نیاز

  1. آپ امپ LM358 – دو عدد
  2. مقاومت 10k
  3. مقاومت 1k – سه عدد
  4. پتانسیومتر 10k – سه عدد
  5. مقاومت  150 اهم
  6. باتری 9 ولت
  7. ال ای دی – سه عدد
  8. جفت مادون قرمز
  9. بازر
حتما ببینید :  پروژه آردوینو کنترل ربات با کامپیوتر (آموزش راه اندازی ربات ماشین با PC و Arduino)

آی سی LM358 چیست ؟

LM358 یک تقویت کننده عملیاتی است که دارای دو آپ امپ در یک تراشه است. این قطعه یک op-amp است. Op-amp ها با نام مقایسه کننده ولتاژ نیز شناخته می شود. وقتی ولتاژ ورودی غیر معکوس (+) از ولتاژ ورودی معکوس (-) بیشتر باشد ، خروجی آپ آمپ زیاد است. و اگر ولتاژ ورودی معکوس (-) از انتهای غیر معکوس (+) بالاتر باشد ، خروجی آن پایین است. LM358 یک تقویت کننده عملیاتی با نویز کم است که دارای دو مقایسه کننده ولتاژ مستقل در داخلش است. آپ آمپ LM358 میتواند در بسیاری از موارد به عنوان مقایسه کننده ، یکپارچه سازنده ، تقویت کننده ، تمایز دهنده و … استفاده شود.

شماتیک مدار و مبنای روشن شدن ال ای دی ها

در این مدار از یک جفت IR برای تشخیص مانع و دو عدد LM358 برای مقایسه ولتاژ استفاده کرده ایم. یک LED قرمز در خروجی U1: B (آپ امپ LM358) وصل می شود ، یک LED زرد در پین خروجی U2 متصل می شود: A (آپ امپ LM358) و یک LED سبز در پین خروجی U2: B (آپ امپ LM358) از طریق مقاومت 1K متصل میشود. یک بازر نیز در به ال ای دی قرمز اضافه میشود تا در صورت فاصله خیلی نزدیک بوق بزند.

شماتیک مدار و مبنای روشن شدن ال ای دی ها

ولتاژ مرجع و پارامترهای نسبی را در جدول زیر نشان داده ایم. اما می توان با تغییر مقدار پتانسیومتر ها فاصله و مبنای روشن شدن هر ال ای دی را تغییر داد را تعیین کرد.

فاصله از موانعوضعیت ال ای دی هاولتاژ مرجعفاصله
دورهمه خاموشبیشتر از 15 سانتی متر
نزدیکسبز روشن2.0 ولتحدود 15 سانتی متر
نزدیک ترزرد روشن4.0 ولتحدود 10 سانتی متر
خیلی نزدیک ترقرمز روشن6.0 ولتحدود 5 سانتی متر
برخوردماشین آسیب دیده استحدود 0 سانتی متر
حتما ببینید :  ساخت دستگاه فلزیاب با آردوینو (آموزش کامل طراحی فلز یاب قدرتمند با Arduino)

این سیستم در قسمت عقب خودرو قرار دارد و قسمت جلوی سنسور به سمت مانع (مثلا دیوار) است. حال فرض کنید ماشین در حال حرکت به سمت دیوار یا مانع موجود در پارکینگ است. اگر فاصله بین ماشین و مانع بیش از 15 سانتی متر باشد ، هیچ LED روشن نمیشود. اگر اتومبیل به سمت مانع حرکت کند و فرض کنید چراغ سبز روشن شده باشد، به این معنی است که ماشین حدود 15 سانتی متر از مانع فاصله دارد. اتومبیل نزدیکتر به سمت مانع حرکت می کند و چراغ زرد روشن می شود یعنی خودرو حدود 10 سانتی متر از مانع فاصله دارد. اتومبیل به سمت مانع نزدیکتر شده و چراغ قرمز روشن میشود و بدین معنی است که ماشین حدود 5 سانتی متر از مانع فاصله دارد و در همان زمان بازر شروع به بوق زدن می کند.

نظرتان را در مورد این مطلب با ستاره دادن اعلام کنید امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات ، مشکلات و پیشنهادات خود را در پایین صفحه اعلام کنید
برچسب ها

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن