پروژه الکترونیکپروژه های Processingپروژه های آردوینوپروژه های بازی و سرگرمی

ساخت بازی پینگ پنگ با آردوینو ، Processing و شتاب سنج ADXL335

سلام. ساخت بازی پینگ پنگ با آردوینو ، Processing و شتاب سنج ADXL335 را آماده کردیم.

آموزش ایجاد بازی تنیس روی میز با Arduino و پروسسینگ

بازی های ویدئویی و رایانه ای امروزه تبدیل به صنعت شده است. قدیم ها از کیبورد، ماوس و جوی استیک برای کنترل و انجام یک بازی استفاده میشد. اکنون کنسول های بازی با یک کنترلر مجازی ارائه میشوند که کمک میکنند تا بازی را با استفاده از حرکات بدن انجام دهیم. اینطور تجربه و حس واقعی بودن بازی بسیار افزایش پیدا میکند. در این پروژه آردوینو یاد میگیریم یک بازی پینگ پنگ را بسازیم که با دست ما کنترل میشود. شتاب سنج روی دست ما قرار میگیرد و بقیه کار ها توسط آردوینو انجام میشود. بازی Ping Pong با نرم افزار Processing طراحی میشود.

این روزها هزاران نرم افزار متن باز وجود دارد که سرگرمی های زیادی را بوجودر می آورند. پردازش (Processing) یکی از آنها است. با استفاده از این برنامه مبتنی بر JAVA میتوانیم نرم افزار (.exe) تولید کنیم و برنامه اندرویدی (.apk) بسازیم. میتوانید قسمت پروژه های Processing آیرنکس را چک کنید. قسمت سخت افزاری شامل Arduino خواهد بود که ورودی را از یک شتاب سنج دریافت می کند تا آن را به رایانه / لپ تاپ ما تغذیه می کند.

توضیحات مدار پروژه

پروژه پروژه بازی با آردوینو هیچ ارتباط پیچیده ای ندارد. ما از برد آردوینو نانو به همراه یک شتاب سنج استفاده کرده ایم.

آموزش ایجاد بازی تنیس روی میز با Arduino و پروسسینگ

شتاب سنج قادر به تحمل 5 ولت نیست، بنابراین همیشه Vcc شتاب سنج را به پین ​​3.3V آردوینو خود وصل کنید.

قطعات مورد نیاز

  1. برد آردوینو (هر نسخه)
  2. شتاب سنج ADXL335

نحوه کار سنسور شتاب سنج ADXL335

سنسور شتاب سنج ADXL335
سنسور شتاب سنج ADXL335

سنسور ADXL335 یک شتاب سنج کامل 3 محور آنالوگ است و بر اساس اصل سنجش خازنی کار می کند. این یک ماژول کوچک ، باریک و کم مصرف است. شتاب سنج ADXL335 می تواند استاتیک و همچنین شتاب دینامیکی را اندازه گیری کند. در این پروژه آردوینو ، شتاب سنج ADXL335 به عنوان یک سنسور Pedometer عمل خواهد کرد.

شتاب سنج وسیله ای است که می تواند شتاب را از هر جهت به ولتاژ متغیر مربوطه تبدیل کند. این کار با استفاده از خازن ها انجام می شود. با حرکت شتاب دار ، خازن موجود در داخل آن ، بر اساس حرکت تغییراتی را انجام می دهد ، از آنجا که ظرفیت خازن متغیر است ، می توان یک ولتاژ متغیر نیز بدست آورد. تصویر پایین میتواند در درک این موضوع به شما کمک کند.

نحوه کار سنسور شتاب سنج ADXL335

توضیحات پین های حسگر شتاب سنج

  1. VCC = به منبع تغذیه 5 ولت متصل میشود.
  2. X-OUT = این پین مقدار x آنالوگ را نشان میدهد.
  3. Y-OUT = این پین مقدار y آنالوگ را نشان میدهد.
  4. Z-OUT = این پین مقدار z آنالوگ را نشان میدهد.
  5. ST = میزان حساسیت سنسور را تنظیم میکند.
  6. GND = به پایه منفی منبع تغذیه متصل میشود.

برنامه نویسی پروژه در آردوینو

کد آردوینو این پروژه در انتهای صفحه در فایل دانلودی به صورت کامل قرار داده شده است. در اینجا بعضی از قسمت های کد را توضیح میدهیم.

اگر میخواهید آردوینو را به صورت اصولی و پروژه محور (ساخت ربات، ارتباط با اندروید، اینترنت اشیا، برنامه نویسی حرفه ای) یاد بگیرید، حتما دوره آموزش آردوینو را مشاهده کنید.

اگر شتاب سنج مقادیر تصادفی نشان می دهد، اندازه نمونه را افزایش دهید.

#define Samplesize   13              // filterSample number

برای افزایش سرعت ارتباط بین آردوینو و Processingبا نرخ 9600 را تغییر دهید. در صورت تغییر حتما در برنامه پردازش نیز این میزان را تغییر دهید.

void setup(){
  Serial.begin(9600);
}

شتاب سنج من در محور X، در سمت چپ 193 و در سمت راست 280 را نشان میدهد. این مقادیر را در کد خود تغییر بدهید.

toSend = map (smoothData1, 193, 280, 0, 255);

مقادیر در ارتباط سریال به یک بایت داده، داده میشوند.

برنامه نویسی پروژه در Processing

برنامه نویسی پروژه در Processing

همچنین اگر در مورد این مطلب سوالی داشتید در انتهای صفحه در قسمت نظرات بپرسید

پردازش نرم افزاری متن باز است. این نرم افزار برای توسعه نرم افزار و برنامه های Android استفاده می شود. این نرم افزار ساده ولی در عین حال انعطاف پذیری بالایی دارد. همانطور که در تصویر بالا میبینید، محیط این نرم افزار بسیار شبیه به نرم افزار آردوینو است.

فایل پروژه Processing در فایل دانلودی انتهای صفحه قرار داده شده است. فایل را بارگیری کنید و آن را با استفاده از نرم افزار Processing باز کنید. سپس روی دکمه Run کلیک کنید.

خط زیر در کد بسیار مهم است. زیرا شما اعلام میکنید که از کدام پورت و با چه سرعتی اطلاعات خوانده شوند.

port = new Serial(this,Serial.list()[4],9600);    //Reads the 4th PORT at 9600 baudrate

در کد بالا داده هایی از درگاه 4 را از Arduino خودخوانده ایم.

توجه داشته باشید نباید شماره درگاه را بنویسید! باید به ترتیب ببینید چند درگاه COM دارید.

مثلا اگر رایانه شما دارای پورت های COM زیر است.

 COM [5] COM [2] COM [1] COM [7] COM [19]

در صورتی که از کد بالا استفاده کنید که ما درگاه چهارم را معرفی کرده ایم، یعنی شما آردوینو را به پورت COM 7 متصل کرده اید.

فیلم عملکرد پروژه

پس از انجام اتصالات مدار و بارگذاری کد پروژه در آردوینو، وقت آن است که فایل پردازش را اجرا کنید. سپس شتاب سنج را حرکت داده و بازی پینگ پنگ را انجام دهید ! شما به راحتی میتوانید این پروژه را گسترش داده و علاوه بر محور x، از محور های y و z نیز استفاده کنید.

برای دانلود فایل ها باید عضو آیرنکس باشید، تنها چند ثانیه زمان لازم است.

ورود / ثبت نام

[lrm_form default_tab=”register” logged_in_message=””]

نظرتان را در مورد این مطلب با ستاره دادن اعلام کنید
امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات ، مشکلات و پیشنهادات خود را در پایین صفحه اعلام کنید
محمد رحیمی

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را قرار دهم. مالکیتی بر مطالب ارائه شده ندارم. اکثر فعالیت بنده در زمینه ترجمه است. (در خصوص سوال در مورد این مطلب از قسمت نظرات همین مطلب اقدام کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *