آموزش الکترونیک

تفاوت بازر پسیو و اکتیو (Active & Passive)

راه های زیادی برای ایجاد تعامل بین یک دستگاه الکترونیکی و یک کاربر وجود دارد اما رایج ترین و محبوب ترین گزینه برای این تعامل، استفاده از بازر است. بازر نقش بسیار مهمی در وسایل الکتریکی و الکترونیکی دارد. در زمان استفاده از ساعت، لوازم خانگی یا حتی در زمان نبستن کمربند در خودرو با صدای بازر مواجه میشویم. با این حال، بسیاری از افراد از انواع بازر ها و عملکرد ها بی اطلاع هستند. ما قبلا بازر و نحوه کار آن را معرفی کردیم میتوانید آموزش بازر چیست را بخوانید. اما در این مقاله میخواهیم تمرکز کنیم روی تفاوت بین دو نوع بازر یعنی اکتیو Active و Passive. ما اجزای داخلی آن ها را بررسی میکنیم و به شما میگوییم چطور آنها را از هم تشخیص بدهید.

پین های بازر

یک بازر دارای دو پایه مثبت و منفی است. ترمینال مثبت با نماد “+” و ترمینال منفی با نماد “-” است و درست مانند یک led و یک خازن نشان داده می شود.

پین های بازر

تفاوت بین بازر فعال و غیرفعال

بازر فعال Active: به بازر های فعال «Active» گفته می‌شود زیرا می‌توانند مستقیماً هنگام اتصال به باتری صدا تولید کنند. اگر ترمینال های مثبت و منفی را به درستی به باتری وصل کنیم، به خودی خود می تواند صدا تولید کند زیرا نوسان ساز داخلی دارد. از این نوع به عنوان آژیر استفاده میشود. آنها معمولاً در محدوده ولتاژ 1.5 تا 24 ولت در دسترس هستند. آنها می توانند فرکانس صدایی در حدود 2kHz±300Hz تولید کنند. مصرف جریان یک بازر فعال ≤ 25 میلی آمپر است.

بازر غیرفعال Passive: یک بازر غیرفعال وقتی به باتری متصل است نمی تواند مستقیماً صدا تولید کند زیرا منبع نوسان داخلی ندارد. یک بازر غیرفعال برای ایجاد صدا به منبع سیگنال ولتاژ AC نیاز دارد. بازر های غیرفعال می‌توانند بر اساس فرکانس ورودی سیگنال، تعدادی تون مختلف تولید کنند. مقاومت سیم‌پیچ داخلی بازر غیرفعال بسیار کم است (16 اهم) بنابراین می‌تواند جریان بیشتری در حدود 36 میلی آمپر بکشد. برای ایمنی بیشتر، می توانیم مقاومت 100 اهم را به صورت سری به آن وصل کنیم.

نحوه کار بازر های فعال و غیرفعال

نحوه کار بازر های فعال و غیرفعال

ایده اصلی تولید صدا از طریق ارتعاشات است. درست مانند تار های صوتی انسان، صدا از ارتعاش بوجود می آید.بازر های فعال و غیرفعال بازر مغناطیسی هستند. در داخل هر بازر سیم پیچی (Wire Coil) وجود دارد که به پین های بازر متصل شده است. همچنین یک آهنربای گرد (Round Magnet) وجود دارد که سیم پیچ سیم را احاطه کرده است. یک دیسک فلزی فرومغناطیس (Metal Disk) انعطاف پذیر نازک با یک وزنه فلزی کوچک (Metal Weight) که به قسمت بالایی آن متصل شده است، بالای آهنربا و سیم پیچ قرار گرفته است. وقتی پالس های جریان به سیم پیچ بازر اعمال میشود، اندوکتانس مغناطیسی باعث میشود فلز و دیسک فلزی به بالا و پایین ارتعاش کنند.

قطعات بازر فعال و غیرفعال

چگونه تفاوت بازر های فعال و غیرفعال را بفهمیم؟

همانطور که در تصویر زیر می بینیم، بازر غیرفعال برخلاف بازر فعال، پوشش پشتی ندارد. این می تواند تشخیص یک بازر فعال از یک بازر غیرفعال را آسان تر کند. با این حال، تضمینی وجود ندارد که همیشه اینگونه به نظر برسد، و به همین دلیل است که ما به آزمایش دیگری نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که آنچه ما فکر می کنیم واقعا درست است.

تفاوت بین بازر فعال و غیرفعال

یک راه ساده این است که بازر خود را به ولتاژ مورد نیاز متصل کنید. میتواند 5 ولت یا 9 ولت باشد و حتما به قطبیت پایه ها توجه کنید. دو نوع بازر به یک ولتاژ پاسخ متفاوتی میدهند.

بازر با باتری 9 ولت

زمانی که ولتاژ به بازر ها برسد، یک بازر فعال یک صدای وزوز بلند پیوسته تولید می کند تا زمانی که منبع تغذیه DC را قطع کنیم، در حالی که یک بازر غیرفعال یک صدای پاپ و کلیک شبیه به یک رله تولید میکند.

همچنین می توانید از یک مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت و تشخیص فعال یا غیرفعال بودن آن استفاده کنید. ابتدا مولتی متر را در حالت مقاومت قرار دهید و پروب ها را به پایه های بازر وصل کنید. یک بازر فعال مقدار مقاومت کمتری را نشان می دهد، معمولاً 16 اهم. اگر مقدار مقاومت بالا باشد، بازر پسیو است.

3.7 (6 نفر)

اگر در مورد این مطلب سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید

برای دریافت مطالب جدید کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید قرار بدهم. سوالات مربوط به این مطلب را در قسمت نظرات همین مطلب اعلام کنید. سعی میکنم در اسرع وقت به نظرات شما پاسخ بدهم.

1 دیدگاه

  1. اموزش طلوع عروب مصنوعی میخواستم
    تایمر یک ربع نیم ساعت طلوع و غروب میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *