آموزش الکترونیکپروژه الکترونیک

آموزش ساخت آمپلی فایر میکروفن به بلندگو (تقویت کننده)

سلام. آموزش ساخت آمپلی فایر میکروفن به بلندگو با آپ امپ (تقویت کننده میکروفون به اسپیکر) را آماده کردیم.

ساخت آمپلی فایر میکروفن به بلندگو با Op-amp

ساخت آمپلی فایر میکروفن به بلندگو با Op-ampدر این آموزش پروژه آپ امپ ما می آموزیم که یک سیستم میکروفون به بلندگو بسازیم، که در آن صدای خود را به میکروفن میدهیم و نسخه تقویت شده را از بلندگو می شنویم.

میکروفون چیست؟

میکروفون یک مبدل است که انرژی صوتی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. از میکروفون برای ضبط نوعی صدا و تولید سیگنال الکتریکی مطابق با آن استفاده می شود.

میکروفون چگونه کار می کند؟

میکروفون یک قسمت حساس دارد که تغییرات فشار هوا ایجاد شده توسط موج صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. بسته به این مؤلفه و روش تبدیل موج صوت به سیگنال الکتریکی ، انواع مختلفی از میکروفن در زمینه الکترونیک و مهندسی صدا وجود دارد. متداول ترین آنها میکروفن های دینامیکی ، میکروفن کندانسور ، میکروفون برقی پیزو و … هستند.

تقویت کننده (آمپلی فایر) ساده میکروفن

ما می دانیم که بلندگو انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و موج صوتی ایجاد می کند، و ما نیز می دانیم که میکروفون دقیقاً برعکس عمل می کند که موج الکتریکی را از سیگنال صدا تولید می کند. بنابراین آیا می توانیم مستقیماً میکروفون را با بلندگو وصل کنیم؟ مانند تصویر زیر؟

اتصال میکروفن به اسپیکر بدون آمپلی فایر

خیر ، امکان پذیر نیست. درست است که میکروفون انرژی الکتریکی تولید می کند اما برای انتقال به بلندگو ، کافی نیست. خروجی الکتریکی موجود در میکروفون مقدار کمی از جریان را فراهم می کند که دامنه آن کم است. از طرف دیگر، بلندگو برای تولید حرکت کافی و تولید صدای بلند ، نیاز به جریان زیاد و دامنه وسیع دارد.

پس راه حل چیست ؟ آسان است، ما باید یک تقویت کننده را اضافه کنیم تا صدای بلندتر از بلندگوی خروجی بشنویم.

در این پروژه آپ امپ ، ما یک آمپلی فایر کوچک را با استفاده از Op-amp LM386 ایجاد خواهیم کرد که برای تولید صدای بلند از یک بلندگو ½ وات 8 اهم کافی است.

میکروفون Electret و بلندگو

میکروفون Electret

در بخش ورودی ، از میکروفون Electret استفاده کرده ایم. میکروفون Electret از خازن الکترواستاتیک در داخل یک کپسول استفاده می کند. این نوع میکروفن به طور گسترده ای در ضبط صوت ، تلفن ، تلفن همراه و … استفاده میشود. میکروفون Electret از یک ماده در خازن تشکیل شده است که در اثر لرزش ، ظرفیت خازن را تغییر می دهد.

بلندگو 8 اهم 0.5 نیم وات Speaker

و برای بلندگو ، از بلندگو 8 اهم 0.5 وات استفاده کردیم. می توانید بلندگو را در تصویر بالا مشاهده کنید.

توضیحات مدار پروژه ساخت آمپلی فایر

این آمپلی فایر ورودی را تا 200 برابر افزایش می دهد. خازن 10uF در پین 1 و پین 8 رمتصل میکنیم که وظیفه افزایش 200 برابری را بر عهده دارد. همچنین خازن 250uF به بلندگو وصل می شود اما ما مقدار را تغییر داده و به جای خازن 250uF از 470uF استفاده کرده ایم.

شماتیک آمپلی فایر ساده

اگر در مورد این مطلب سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید

همچنین ، آمپلی فایر می تواند طیف گسترده ای از بار را از 4 اهم تا 32 اهم درایو کند و با استفاده از 5 ولت تا 12 ولت قابل استفاده است. ما باید در مورد این دقت داشته باشیم وگرنه می توانیم به آمپلی فایر یا بلندگو صدمه بزنیم.

قطعات مورد نیاز پروژه آپ امپ

  1. IC آپ امپ LM386
  2. خازن 10uf – 16v
  3. خازن 0.1uf- 16v
  4. خازن 470uf – 16v
  5. خازن پلی استر 0.047uf – 16v
  6. میکروفن
  7. مقاومت 10 کیلو اهم 1/4 وات
قطعات مورد نیاز را از فروشگاه قطعات آیرنکس تهیه کنید.
3.4 (32 نفر)

برای دریافت مطالب جدید کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید قرار بدهم. سوالات مربوط به این مطلب را در قسمت نظرات همین مطلب اعلام کنید. سعی میکنم در اسرع وقت به نظرات شما پاسخ بدهم.

15 نظر

  1. سلام ببخشید من میخوام یک سیستم صوتی مثل همین با میکروفون تقویت کننده ای که قابلیت تنظیم داشته باشه به همراه یک بلندگو بسازم ایا برای باندگو های قویتر مثلا ۵ وات یا ۱۰ وات میتونم از همین مدار استفاده کنم با همین کیفیت یا اینکه باید از یه تقویت کننده ی دیگه ای استفاده کنم ایا درباره ی اینا فیلم اموزشی یا مطلبی در سایت هست؟

  2. سلام مهندس جان میشه خروجی ماژول اکو پری آمپلی فایر را به وردی aux ضبط صوت وصل کرد؟

  3. ببخشید من نمیتونم خازن 0.1uf 16 v را تهیه کنم میشه بگید از کجا تهیه کنیم بعد میشه یک فیلم اموزش از ساخت این مدار بزارید لطفا

    1. سلام
      از هر خازن کپسولی دیگری می تونید به جاش استفاده کنید البته کوچک.

    2. خازن 100 نانو هم میشه بزارید یا حتی پلی استر. یا الکترولیتی 0.1 میکرو فاراد 50 ولت

    3. میتونید از خازن پلی استر 104jاستفاده کنید همانطورکه در نقشه هم پایه های خازن 0.1uf به این شکل هست=(||) یعنی + یا – نداره

  4. سلام . همین مدار با lm358 چطور بسته میشه ؟ چون اینجه پایه 1و8 که هردو گین هست رو با خازن به هم متصل کردید و عمل تقویت اصلی رو همون انجام میده اما در lm358 دوتا گین وجود نداره …

  5. سلام خسته نباشید
    میشه آموزش یه پری امپ ساده برای تقویت میکروفون و اتصال اون به کامپیوتر بزارید تو سایت تون یا ه میکروفون تقویت شده با حداقل نویز که خورجی صدای خوبی باشه با میکروفون خازنی

    1. سلام جناب. بسیاری از پروژه های آپ امپ در سایت قرار گرفته بررسی کنید حتما بهتون کمک میکنه

    2. سلام میتونید با فیش نری aux مستقیما وصل کنید به جک قرمز کامپیوتر. اون خودش میکروفن رو تقویت میکنه و به دیجیتال تبدیل میکنه و روی هارد ذخیره میکنه.

    3. سلام مهندس برای برد آمپلی فایر ۱۰۰ وات چه بلندگویی مناسب هست؟

  6. پروژه های آردوینو و ای وی ار و بدون میکرو رو برای من بفرستید ممنون

    1. براتون بفرستم جناب؟ تو سایت هست میتونید دانلود کنید

    2. با سلام و خسته نباشید
      چطوری می تونیم این مدار رو تقویت کنیم که حتی صدا های بسیار ریز رو دریافت بکنه و به بلند گو بده
      ممنون می شم اگه جواب بدین؟؟

    3. سلام آقای مهندس وقتتون بخیر
      یک پرسشی داشتم در مورد ساخت میکروفن خازنی، اونم اینکه، آیا میشه برای یک میکروفن از تعداد بیش از یک عدد میکروفن Electret استفاده کرد؟ اینگونه در کیفیت یا حساسیت میکروفن چگونه تاثیر میگذاره،خوب یا بد؟
      ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *