آردوینو Arduinoپروژه های آردوینو

بازی فرار فضایی با آردوینو و جوی استیک (LCD گرافیکی)

سلام. پروژه ساخت بازی فرار فضایی با آردوینو و جوی استیک نمایشگر LCD گرافیکی نوکیا 5110 + آموزش کامل را آماده کردیم.

آموزش ساخت بازی فرار فضایی برد آردوینو

ما قبلاً مار بازی را با استفاده از Arduino ساخته ایم، بنابراین این بار ما سعی در ایجاد چیز جدیدی داریم و این بازی را به عنوان (Space Race) نامگذاری کردیم که در آن شما باید سفینه خود را با استفاده از جوی استیک از دست سفینه های دشمن امن نگه دارید.

استراتژی بازی فرار فضایی

قبل از شروع کار، بسیار مهم است که بفهمید در واقع بازی چگونه کار می کند. ما در این پروژه آردوینو از ال سی دی گرافیکی Nokia5110 و Joystick استفاده میکنیم. در این آموزش فرض می کنم که شما نیز همین موارد را انتخاب کرده اید. از آنجا که نوکیا 5110 فضای زیادی را در اختیار ما قرار نمی دهد، ما بازی خود را در رزولوشن 84 * 48 پیکسل صفحه نمایش خود برنامه ریزی کرده ایم.

در این بازی ما باید در منطقه صحیح قرار بگیریم تا بتوانیم امتیاز جمع آوری کنیم و از برخورد با سفینه های دیگر جلوگیری کنیم. دانستن محل پیکسل به روزرسانی آنها بر روی صفحه نمایش بسیار مهم است.

برای یادگیری آردوینو (برنامه نویسی، ساخت ربات، ارتباط با اندروید) روی دوره آموزش آردوینو کلیک کنید.
برای یادگیری کامل الکترونیک روی دوره آموزش الکترونیک کلیک کنید.

سپس شخصیت های بازی خود را انتخاب کنیم. برای این بازی ما فقط دو نفر داریم، شخصیت بازیکن که یک کشتی فضایی است و یک شخصیت دشمن است که باید به نوعی شبیه یک سفینه فضایی بیگانه باشد. ال سی دی نوکیا می تواند تصاویر بیت مپ را به نمایش بگذارد، بنابراین تصمیم گرفتیم از این ویژگی برای نمایش سفینه فضایی من و دشمنان استفاده کنیم.

بنابراین یک سفینه فضایی خواهیم داشت که با سفینه های بیگانگان روبرو میشود، این سفینه فضایی دارای سه خط برای تغییر مسیر است تا از برخورد با بیگانگان جلوگیری کند. در همه زمان ها ، بیگانگان می توانند تنها دو مسیر را اشغال کنند و بازیکن باید بتواند از طریق مسیری که آزاد است عبور کند.

نحوه کار بازی فرار فضایی با Arduino

با حرکت به چپ یا راست از جوی استیک برای فرار از کشتی دشمن استفاده کنید. برای اجتناب از هر دشمن ، نمره خود را با یک افزایش می دهید. وقتی نمره بالا می رود سرعت بازی نیز افزایش می یابد ، یعنی افزایش سرعت برای هر 10 امتیاز شما 10ms. شما می توانید در این بازی پیش بروید و سطح جدیدی را معرفی کنید و یا برخی تغییرات سخت افزاری را برای کنترل هر چند حرکت با استفاده از شتاب سنج ایجاد کنید. خلاقیت تنها حد است. برای مرجع خود یاد می گیرید در اینجا از شتاب سنج با Arduino استفاده کنید.

امیدوارم پروژه را درک کرده باشید و از ساخت آن لذت برده باشید. اگر در زمینه کار با این مشکل روبرو شدید ، لطفاً در صورت مشاهده این مشکل در بخش نظرات زیر نظر خود را ارسال کنید یا از انجمن ها برای کمک فنی استفاده کنید. بازی مبارک !!

مدار پروژه بازی فرار فضایی با آردوینو

مدار پروژه بازی فرار فضایی با آردوینو

شماتیک کامل مدار در فایل دانلودی قرار گرفته است. مدار این بازی Arduino بسیار ساده است. ما فقط باید ماژول ال سی دی نوکیا 5110 و Joystick را به Arduino متصل کنیم. ال سی دی نوکیا 5110 با ولتاژ 3.3V کار میکند و ماژول Joystick با 5V کار می کن. مطمئن شوید که LCD را به 3.3V وصل می کنید، زیرا 5V ممکن است به طور دائمی به آن آسیب برساند. ال سی دی از طریق پروتکل SPI با آردوینو ارتباط برقرار می کند.

قطعات مورد نیاز پروژه

ال سی دی گرافیکی نوکیا 5110

  1. برد آردوینو Uno
  2. ال سی دی گرافیکی نوکیا 5110
  3. ماژول جوی استیک

موارد موجود در فایل : شماتیک کامل مدار ، سورس کامل ، کتابخانه های مورد نیاز و …

PRArduBaz(irenx.ir) دانلود فایل های پروژه

میخواهید برنامه نویسی STM32 را یاد بگیرید؟

دوره آموزش STM32

میخواهید الکترونیک را یاد بگیرید؟

دوره آموزش الکترونیک
دوره آموزش آردوینو

میخواهید آردوینو را به صورت پروژه محور یاد بگیرید؟ برای مشاهده توضیحات روی دوره مورد نظر کلیک کنید

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام آیرنکس عضو شوید.

محمد رحیمی

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را قرار دهم. (در خصوص سوال در مورد این مطلب از قسمت نظرات همین مطلب اقدام کنید) سعی میکنم تمام نظرات را پاسخ دهم.

6 نظر

  1. سلام.ببخشید می شه یکم در مورد این قسمت کد توضیح بدین؟با تشکر فراوان static const unsigned char PROGMEM ship[] =
    {
    B00000000,B00000000,
    B00000001,B00000000,
    B00000011,B10000000,
    B00000010,B10000000,
    B00000010,B11000000,
    B00000111,B11000000,
    B00001101,B11100000,
    B00011111,B11110000,
    B00111111,B11111000,
    B01111111,B11111100,
    B01111111,B11111100,
    B01111111,B11111100,
    B00011111,B11110000,
    B00000111,B11100000,
    B00000000,B00000000,
    };

    1. سلام جناب. این قسمت تصویر کشتی فضایی در نمایشگر رو تعیین میکنه.

  2. سلام.خسته نباشید.ببخشید می شه همین بازی رو با ماژول نمایشگر OLED ساخت؟ با تشکر

    1. سلام جناب. بله میتونید بازی فرار فضایی رو با آردوینو و ماژول نمایشگر OLED هم طراحی کنید.

    1. سلام جناب. بله ترجمه شده همان مطلب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *