ثابت های عدد صحیح در کد های Arduino

ثابت های عدد صحیح اعدادی هستند که بطور مستقیم در کد استفاده می شوند (مانند 123). به طور پیش فرض ، این اعداد به صورت int تلقی می شوند اما می توانید این مورد را با اصلاح کننده های U و L تغییر دهید. به طور معمول ، ثابت های عدد صحیح به عنوان عدد صحیح بر پایه 10 (دسیمال) تلقی می شوند ، اما ممکن است از علامت گذاری ویژه (قالب سازها) برای وارد کردن اعداد در مبانی دیگر استفاده شود.
مبنا | نمونه | قالب | محدوده |
---|---|---|---|
10 (دسیمال) | 123 | none | |
2 (باینری) | 0b1111011 | leading “0b” | کاراکتر های 0 و 1 |
8 (اکتال) | 0173 | leading “0” | کاراکتر های 0 تا 9 |
16 (هگزادسیمال) | 0x7B | leading “0x” اگر در مورد این مطلب سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید | کاراکتر های 0 تا 9، A تا F و a-f |
پیشنهاد میکنم مقاله تبدیل هگز، دسیمال و باینری و انواع داده در آردوینو را مشاهده کنید.
دسیمال (مبنای 10)
اعداد دسیمال همان اعداد صحیح هستند که در مدرسه خوانده ایم.
کد مثال:
n = 101; // همان عدد 101 را نشان میدهد ((1 * 10^2) + (0 * 10^1) + 1)
باینری (مبنای 2)
فقط کاراکتر های 0 و 1 معتبر هستند.
کد مثال:
n = 0b101; // همان عدد 5 را نشان میدهد ((1 * 2^2) + (0 * 2^1) + 1)
اکتال (مبنای 8)
فقط نویسه های 0 تا 7 معتبر هستند. مقادیر اکتال با پیشوند “0” (صفر) نشان داده می شود.
کد مثال:
n = 0101; // عدد 65 را نشان میدهد ((1 * 8^2) + (0 * 8^1) + 1)
هگزادسیمال (مبنای 16)
در اعداد هگزادسیمال کاراکتر های 0 تا 9 و a تا f (هم با حروف بزرگ و هم با حروف کوچک) معتبر هستند. در این اعداد a برابر 10، b برابر 11، … و f برابر با 15 است. مقادیر هگز (hex) با پیشوند “0x” نمایش داده میشوند.
کد مثال:
n = 0x101; // برابر با 257 است ((1 * 16^2) + (0 * 16^1) + 1)
هشدار ها
قالب سازهای U & L:
به طور پیش فرض ، یک ثابت صحیح به عنوان int با محدودیت های اصلی در مقادیر همراه می شود. برای تعیین یک عدد ثابت با نوع داده دیگر :
- a ‘u’ یا ‘U’ برای ثابت نگه داشتن یک قالب داده بدون امضا. مثال: 33u
- a ‘l’ یا ‘L’ برای ثابت نگه داشتن یک قالب داده طولانی مثال: 100000L
- a ‘ul’ یا ‘UL’ برای ثابت نگه داشتن یک ثابت طولانی بدون علامت. مثال: 32767ul