رپورتاژ آگهی

نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز

آردوینو (Arduino) یک پلتفرم مبتنی بر میکروکنترلر است که برای کدنویسی و مدیریت پروژه‌های الکترونیکی طراحی شده است. از‌ آنجایی که این پلتفرم محیط کاربری ساده‌ای دارد و بر زبان C/C++ مبتنی است، بهترین گزینه برای طراحی پروتوتایپ‌ها و نمونه‌های اولیه پروژه‌های الکترونیکی است.

اگر کسی بخواهد چندین نمونه از یک پروژه آردوینو را اجرا کند و هزینه‌های نگهداری فیزیکی و پشتیبانی خود را کاهش دهد، باید به‌سراغ سرورهای مجازی برود؛ زیرا این سرورها به‌خاطر مقیاس‌پذیری بالایی که دارند، امکان اجرای چندین نمونه به‌صورت همزمان را فراهم می‌کنند.

به‌علاوه اینکه با نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز، می‌توان پیش از اجرای پروژه در یک محیط واقعی کدها و برنامه‌های آردوینو را نصب و تست کرد. همچنین با وجود سرور مجازی می‌توان از راه دور پروژه‌های الکترونیکی را مدیریت کرد. موضوعی که به‌ویژه برای تیم‌های چندملیتی یا پروژه‌هایی که نیاز به نظارت و کنترل از راه دور دارند، بسیار مفید است.

بنابراین اگر با پروژه‌های الکترونیکی سروکار دارید و می‌خواهید به‌راحتی آن‌ها را پیش ببرید، نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

با توجه به اینکه نصب آردوینو بر روی VPS ویندوز نیاز به دانش فنی خاصی دارد، با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز را به‌صورت گام به گام به شما آموزش دهیم.

مراحل نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز

اگر قصد دارید آردوینو را در محیط مجازی ویندوز اجرا کنید، می‌توانید از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند VMware یا VirtualBox استفاده کنید. به این صورت می‌توانید در یک محیط مجزا و مستقل، برنامه‌های آردوینو را بدون تداخل با سیستم اصلی اجرا کنید.

سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

۱- نصب محیط مجازی‌سازی مانند VMware یا VirtualBox

اولین گام برای استفاده از آردوینو در وی پی اس ویندوز، «نصب یک ماشین مجازی‌سازی مانند VMware یا VirtualBox» است. با انجام این کار می‌توانید یک محیط مجزا و مستقل در سیستم عامل ویندوز خود داشته باشید و برنامه‌های مختلف آردوینو را بدون هیچ‌گونه تداخلی با سیستم اصلی اجرا کنید.

برای این کار، به وبسایت رسمی VMware یا VirtualBox مراجعه کنید و نسخه ویندوز را دانلود و نصب کنید. در طول مراحل نصب، تنظیمات را به‌صورت پیش‌فرض انتخاب کنید.

۲- دانلود و نصب نرم‌افزار Arduino IDE

دومین قدم برای نصب آردوینو بر روی سرور مجازی ویندوز، «دانلود و نصب نرم‌افزار Arduino IDE» است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا از امکانات آردوینو بر روی وی پی اس ویندوز خود استفاده کنید.

برای دانلود آخرین نسخه از نرم‌افزار Arduino IDE، به لینک https://www.arduino.cc/en/software مراجعه کنید. از میان گزینه‌های Zip و (Installer (.exe، پیشنهاد می‌کنیم (Installer (.exe را دانلود کنید تا بتوانید هر فایلی که برای استفاده از این نرم‌افزار نیاز دارید را در اختیار داشته باشید. چراکه با نصب فایل Zip، باید درایورها را به‌صورت دستی نصب کنید.

وقتی دانلود Arduino IDE به اتمام رسید، نوبت به نصب آن می‌رسد. اگر با پیغامی از طرف سیستم عامل خود مواجه شدید، گزینه مربوط به اجازه برای نصب درایور را فعال کنید. سپس:

۲-۱- در بخش مربوط به «Select components to install»، گزینه مربوط به هر بخشی که نیاز دارید را فعال کنید و بر روی «Next» کلیک کنید.

۲-۲- محلی که برای نصب Arduino IDE در نظر دارید را انتخاب کنید و بر روی «Install» کلیک کنید. منتظر بمانید تا فرایند نصب تکمیل شود.

اگر در مورد این مطلب سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید

در نهایت، تمام فایل‌های مورد نیاز برای برای اجرای صحیح این نرم‌افزار نصب می‌شود.

۳- نصب درایور USB مجازی برای اتصال آردوینو به ماشین مجازی

بعد از نصب Arduino IDE، باید درایور USB مجازی را نصب کنید تا بتوانید آردوینو را به ماشین مجازی خود متصل کنید. اگر VMware را نصب کرده‌اید، در نوار ابزار آن بر روی «VM» کلیک کنید و گزینه «Removable Devices» را انتخاب کنید. سپس نام آردوینو یا دستگاه USB را پیدا کنید و «Connect (Disconnect from host)» را انتخاب کنید.

اما اگر VirtualBox را به‌عنوان وی پی اس ویندوز خود انتخاب کرده‌اید، در نوار ابزار آن بر روی «Devices» کلیک کنید. سپس گزینه «USB» را انتخاب کنید. آردوینو یا نام دستگاه USB متصل شده را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.  در نهایت، آردوینو به VPS ویندوز متصل می‌شود.

۴- اتصال آردوینو به کامپیوتر از طریق پورت USB

برای ارتباط با بردهای آردوینو، باید آن‌ها را از طریق پورت USB به کامپیوتر خود متصل کنید. برای این کار به USB Type A به Type B یا USB Type A به Micro USB نیاز دارید؛ ابتدا یک سمت کابل را به پورت USB برد آردوینو وصل کنید و سمت دیگر را به کامپیوتر خود متصل کنید. در این لحظه باید چراغ‌های برد شروع به چشمک‌زدن بکنند که نشان از اتصال به کامپیوتر است. برای مطمئن شدن از اتصال صحیح، می‌توانید به بخش «Tools» در نرم‌افزار Arduino IDE بروید و در قسمت «Port»، پورت مرتبط با آردوینو را انتخاب کنید.

۵- انتخاب درگاه مناسب USB در برنامه Arduino IDE

در این مرحله، باید درگاه مناسب USB را در برنامه Arduino IDE انتخاب کنید تا بتوانید کدهای موردنظرتان را در آردوینو بارگذاری کنید. برای این کار، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

۵-۱- برد آردوینو را با پورت USB به کامپیوتر خود متصل کنید.

۵-۲- برنامه Arduino IDE را باز کنید و در نوار بالایی بر روی «Tools (ابزارها)» کلیک کنید.

۵-۳- گزینه «Port (درگاه)» را پیدا کنید. زیر این گزینه، یک یا چند پورت سریال نشان داده شده که برد آردوینو به یکی از آن‌ها متصل شده است. پورت مرتبط را انتخاب کنید و کدها را در آردوینو بارگذاری کنید.

۶- آزمایش ارتباط و اجرای یک برنامه ساده بر روی آردوینو

بعد از اینکه تنظیمات درگاه USB در نرم‌افزار Arduino IDE را بررسی کردید، باید یک برنامه ساده را بر روی آردوینو اجرا کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به‌درستی کار می‌کند. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

۶-۱- برنامه Arduino IDE را باز کنید و به بخش «File (فایل)» بروید.

۶-۲- بر روی «Examples (نمونه‌ها)» کلیک کنید.

۶-۳- «01.Basics» را انتخاب کنید و بعد از آن، «Blink» را انتخاب کنید.

۶-۴- بر روی «Upload (بارگذاری)» کلیک کنید تا برنامه در آردوینو بارگذاری شود.

اگر همه مراحل را به‌درستی انجام داده باشید، LED روی برد آردوینو شروع به چشمک زدن می‌کند. در نتیجه آردوینو به‌درستی با ماشین مجازی ویندوز ارتباط برقرار کرده و می‌تواند برنامه‌های موردنظر را اجرا کند.

مشکلات متداول هنگام نصب و استفاده از آردوینو و راه حل آن‌ها

در هنگام نصب آردوینو بر روی VPS ویندوز یا در زمان استفاده از آن، ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوید. در این بخش می‌خواهیم به‌طور کامل به بررسی و ارائه راه حل‌هایی برای رفع آن‌ها بپردازیم.

●       وجود مشکل در اتصال به کامپیوتر

اگر آردوینو به‌درستی توسط کامپیوتر شما شناسایی نشود، باید کابل USB را بررسی کنید؛ اگر مشکل از کابل نبود، درایورهای مربوط به Arduino را مجددا نصب کنید.

●       وجود مشکل در آپلود کد در برد آردوینو

در چنین شرایطی، مطمئن شوید که پورت و مدل برد آردوینو در Arduino IDE به‌درستی انتخاب شده است.

●       عدم اجرای صحیح کد آردوینو

اگر کد آردوینوی شما به‌درستی اجرا نمی‌شود، آن را بررسی کنید و از ابزارهای دیباگینگ Arduino IDE استفاده کنید.

●       خاموش شدن ناگهانی آردوینو

اگر برد آردوینو به‌طور ناگهانی خاموش شد، منبع تغذیه و ولتاژ ورودی را بررسی کنید. ممکن است به یک منبع تغذیه قوی‌تری نیاز داشته باشید.

●       وجود مشکل در کار با محیط توسعه Arduino IDE

گاهی اوقات نیز ممکن است در نصب کتابخانه‌ها یا به‌طور کلی در محیط IDE با مشکل مواجه شوید؛ در این صورت باید نسخه Arduino IDE را به‌روز کنید یا آن را مجدد نصب کنید.

با نصب آردوینو بر VPS ویندوز، پروژه‌های خود را با کمترین هزینه و بیشترین کارایی اجرا کنید!

با خرید سرور مجازی ویندوز از یک شرکت معتبر مانند پارس پک و استفاده از آردوینو روی آن مهندسان و علاقه‌مندان الکترونیک امکان را خواهند داشت تا پروژه‌های خود را با کمترین هزینه و بیشترین کارایی اجرا کنند. به همین خاطر، در اینجا مراحل نصب آردوینو بر سرور مجازی ویندوز را به شما آموزش دادیم تا با انجام آن بتوانید تجربه‌ای موفق در اجرای پروژه‌های الکترونیکی خود داشته باشید.

3.7 (3 نفر)

برای دریافت مطالب جدید کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید قرار بدهم. سوالات مربوط به این مطلب را در قسمت نظرات همین مطلب اعلام کنید. سعی میکنم در اسرع وقت به نظرات شما پاسخ بدهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *