تکنولوژی

خودرو برقی چیست؟ آَشنایی کامل با ماشین الکتریکی

بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، استفاده از خودرو های الکتریکی تا سال 2030 از 3 میلیون به 125 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. این مقدار 41 برابر امروز است که با افزایش تقاضای سوخت فسیلی و مشکلات آلودگی آن به احتمال زیاد اتفاق می افتد. به همین دلیل، تمام تولیدکنندگان عمده موتور ماشین IC مانند فورد و جنرال موتورز به آرامی توجه خود را به سمت خودرو های الکتریکی معطوف می کنند.

مصرف کنندگان به حمل و نقل شخصی ارزان تری نیاز دارند و حتی علاوه بر این، دولت با سیاست های خود حمایت از خودرو های الکتریکی را آغاز کرده است. با در نظر گرفتن همه این واقعیت ها کاملاً مشهود است که خیلی زود ما خودرو های الکتریکی را می بینیم که در جاده ها حرکت می کنند.

در چند سال گذشته بسیاری از تولیدکننده های موفق خودرو های الکتریکی مانند تسلا، کیا سول، ناویستار و کندی را بوجود آوردند. و به همین دلیل پیشرفت های زیادی در زمینه باتری ها و موتور های یک خودرو الکتریکی حاصل شده است. در حالی که این تغییرات پیوسته اتفاق می افتد، وقت آن رسیده است که بعنوان مهندس بدانیم که در زیر کاپوت یک اتومبیل الکتریکی چه چیز هایی وجود دارد و نحوه کار آن ها چیست. بنابراین بیایید یک خوددو الکتریکی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم تا در مورد آن اطلاعات کسب کنیم.

نکته مهم: وسایل نقلیه الکتریکی چیز های زیادی را شامل می شود. هر لوکوموتیو فاقد مخزن سوخت به عنوان وسیله نقلیه الکتریکی شناخته می شود. اما به طور خلاصه در این مقاله از وسیله نقلیه الکتریکی یا EV، فقط به اتومبیل های الکتریکی، اتوبوس و کامیون ها اشاره می کنیم. در غیر این صورت وسایل نقلیه الکتریکی خاص مانند segway ،waterborne ،Airborne در محدوده این مقاله قرار ندارند.

برای یادگیری آردوینو (برنامه نویسی، ساخت ربات، ارتباط با اندروید) روی دوره آموزش آردوینو کلیک کنید.
برای یادگیری کامل الکترونیک روی دوره آموزش الکترونیک کلیک کنید.

چه چیزی خودرو برقی را می سازد؟

خودرو الكتریكی مانند خودرو معمولی از اجزای زیادی که توسط سیم ها به هم متصل شده اند، تشکیل شده است. اما تعدادی مواد اولیه اساسی برای خودرو الکتریکی وجود دارد که در نمودار بلوکی زیر نشان داده شده است.

قسمت های مختلف یک خودرو الکتریکی

موتور بنزینی یک ماشین IC معمولی با یک موتور الکتریکی و مخزن سوخت با بسته باتری جایگزین می شود. از بین تمام اجزای سازنده، فقط بسته باتری و موتور به تنهایی بیش از 50٪ از کل وزن اتومبیل و قیمت آن را تشکیل می دهند. همانطور که می بینید بسته باتری، کنترل کننده سیستم مدیریت باتری (BMS)، موتور و واحد انتقال اجزای اصلی یک خودرو الکتریکی را تشکیل می دهند.

قطعات یک ماشین الکتریکی

بسته باتری منبع سوخت اتومبیل است، از آنجا که صد ها سلول برای تشکیل یک باتری وجود دارد، مدار خاصی برای نظارت بر این سلول ها مورد نیاز است. از این مدار به عنوان مدار نظارت بر باتری یاد می شود. ولتاژ DC باتری نمی تواند برای راه اندازی موتور بکار رود بنابراین ما به كنترل كننده موتور احتیاج داریم و سیستم انتقال نیرو از طریق برخی تنظیمات چرخ دنده، انرژی چرخشی را از موتور به چرخ ها منتقل می كند. بیایید جزئیات هر بخش را بررسی کنیم تا در مورد خودرو الکتریکی بیشتر بدانیم.

باتری های خودرو برقی

باتری ها منبع سوخت خودرو های الکتریکی هستند، اما این نکته نیز مهم است که بدانید باتری ها تنها منبع سوخت نیستند. موارد دیگری برای تأمین انرژی خودروی الکتریکی مانند سلول سوختی یا خازن های بزرگ وجود دارد اما هر دو هنوز در مرحله توسعه هستند و هیچ اتومبیلی در جاده از آن ها استفاده نمی کند. بنابراین اجازه دهید در این مقاله فقط بر روی عملکرد باتری خودرو الکتریکی تمرکز کنیم.

اولین چیزی که باید در مورد باتری در خودروی الکتریکی بدانید این است که، برخلاف تلفن همراه شما که فقط یک باتری دارد، در خودرو الکتریکی صد ها یا هزاران باتری مانند یک بسته بهم متصل می شوند. برای مثال، تسلا 7000 باتری و شورلت برقی 600 باتری در داخل خود دارد. ساختار کامل باتری از سلول، ماژول باتری و بسته باتری تشکیل شده است.

سلول Cell

سلول به یک باتری تک اشاره دارد. اندازه ها و اشکال مختلفی برای سلول بر اساس ساختار شیمیایی وجود دارد. ساختار شمیایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، باتری های اسید سرب و باتری های لیتیوم است. این باتری ها در اشکال مختلف مانند استوانه ای، سکه ای، منشوری و نوع تخت موجود هستند که تعداد کمی از آن ها در زیر نشان داده شده است.

باتری ماشین برقی

میزان ولتاژ سلول ها (در هر سلول) برای باتری های لیتیوم از 3.7 ولت و برای باتری های سرب-اسید حداکثر 12 ولت خواهد بود. اما، همانطور که حدس می زنید این ولتاژ برای راه اندازی یک ماشین الکتریکی کافی نیست. به عنوان مثال، تسلا دارای ولتاژ بسته باتری 356 ولت است و حتی برای یک دو چرخه الکتریکی معمولی به حداقل 36 ولت نیاز داریم بنابراین چگونه می توان این ولتاژ بالاتر را از سلول های لیتیوم که فقط 3.7 ولت هستند، دریافت کرد؟

ماژول باتری

پس برای دریافت ولتاژ بالاتر از سلول های لیتیوم 3.7 ولت، از بسته های باتری استفاده می شود که از ترکیب بیش از یک باتری با هم تشکیل می شوند. هنگامی که دو باتری به صورت سری متصل می شوند، به مقدار ولتاژ آن ها اضافه می شود و هنگامی که دو باتری به طور موازی متصل می شوند، به درجه بندی Ah آن ها اضافه می شود. به عنوان مثال فرض کنید که ما باتری های لیتیوم 3.7 ولت 2000میلی آمپر ساعت داریم. اگر دو تا از این ها را به صورت سری وصل کنید، سیستم حاصل یک ماژول نامیده می شود و این ماژول 7.4 ولت 2000میلی آمپر ساعت خواهد بود. به همین ترتیب اگر دو تا از این ها را به طور موازی به هم وصل کنیم، ماژول حاصل 3.7 ولت 4000 میلی آمپر ساعت خواهد بود.

ماژول باتری

همچنین اگر در مورد این مطلب سوالی داشتید در انتهای صفحه در قسمت نظرات بپرسید

یک باتری تکی لیتیومی با درجه بندی آمپر ساعت (Ah) برای کار یک ماشین الکتریکی کافی نیست، بنابراین باتری ها به صورت سری و موازی به یکدیگر متصل می شوند تا ولتاژ سیستم حاصل را افزایش دهند. این بسته یک ماژول نامیده می شود. برای افرادی که تازه از باتری ها استفاده می کنند ممکن است واژه Ah گیج کننده باشد، پارامتر های زیادی در مورد باتری ها وجود دارد. در حال حاضر شما می توانید آمپر-ساعت(Ah) را به عنوان دامنه سوخت یک خودرو الکتریکی بدانید که ما می توانیم در محدوده میلی آمپر ساعت از خودرو الکتریکی خارج کنیم.

باتری مورد استفاده ماشین برقی

بسته باتری

هنگامی که ولتاژ سیستم و درجه بندی آمپر-ساعت با استفاده از ترکیب چندین ماژول به صورت سری موازی بدست می آید، این تنظیم باید در داخل EV قرار گیرد. اما این کار به دلیل پیچیدگی آن خیلی ساده نیست. باتری های لیتیوم در طبیعت ناپایدار هستند و هرگونه حادثه ناگوار مانند اتصال کوتاه یا شارژ یا تخلیه بیش از حد باعث گرم شدن باتری ها می شوند که منجر به آتش سوزی یا انفجار خواهند شد. بنابراین باید جریان، ولتاژ و دمای هر باتری برای یک کار ایمن کنترل شود. وظیفه نظارت بر باتری ها در طی مراحل شارژ و تخلیه توسط مداری به نام سیستم مدیریت باتری یا به اختصار BMS انجام می شود. بعداً بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

بنابراین، زمانی که ماژول باتری آماده شد، باید به BMS و سیستم خنک کننده برای عملکرد ایمن باتری متصل شود. مجموعه کامل برای جلوگیری از آسیب مکانیکی در یک پوشش فولادی نگهداری می شود. این چیدمان کامل همراه با BMS، پوشش سیستم خنک کننده و ماژول های باتری همگی با هم به عنوان بسته باتری یک ماشین نامیده می شوند. این بسته ها معمولاً بزرگ هستند و تمام قسمت های کف یک ماشین الکتریکی را اشغال می کنند. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. این تصویر از نیسان لیف است که از نیمه برش داده شده است.

بخش باتری در ماشین الکتریکی

سیستم مدیریت باتری (BMS)

اکنون در مورد باتری ها در ماشین الکتریکی می دانیم، بیایید سیستم مدیریت باتری را بررسی کنیم. BMS مانند مغز یا محافظ باتری است، همانطور که قبلاً دیدیم باتری های زیادی در خودرو الکتریکی وجود دارد و برای اطمینان از ایمنی باید هر باتری را کنترل کرد. برای باتری های اسید سرب BMS اجباری نیست گرچه برخی از افراد از آن استفاده می کنند اما برای باتری های لیتیوم به دلیل ماهیت ناپایدار آن BMS ضروری است.

تقریباً تمام باتری های لیتیومی اگر در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده شوند، مدار محافظ خود را دارند. دلیل این امر این است که اگر نظارت درستی بر آن ها نباشد، اتفاقاتی مانند شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از حد باعث داغ شدن باتری می شود و حتی ممکن است باتری بسوزد. مدار محافظ به سادگی ولتاژ یا جریان باتری را کنترل می کند و اگر بیشتر از مقدار ایمن باشد اتصال به بار را قطع می کند.

سیستم مدیریت باتری (BMS)

هر BMS سه پارامتر مهم باتری یعنی ولتاژ، جریان و دمای متوسط را اندازه گیری می کند. دائماً این مقادیر را با محدودیت های ایمنی مقایسه می کند و اگر بیش از مقادیر آستانه باشد، بار را قطع می کند. به غیر از هدف ایمنی، BMS برای برخی از محاسبات مانند اندازه گیری SOC و SOH باتری نیز استفاده می شود.

SOC مخفف Sate of Charge و SOH مخفف State of Health است. برخلاف ماشین یک ICE، میزان سوخت باقیمانده در باتری را نمی توان با نگاه مستقیم به آن اندازه گیری کرد. حتی برخی تصور می کنند که اندازه گیری ولتاژ در ترمینال های باتری می تواند ظرفیت باتری را به شما بدهد، اما این درست نیست و به همین راحتی مشخص نمی شود. SOC و SOH هر دو اطلاعات حیاتی برای مصرف کننده هستند زیرا SOC به شما می گوید که چقدر می توانید قبل از شارژ رانندگی کنید و SOH به شما می گوید چه وقت زمان تعویض باتری است. وظیفه BMS است که هر دو این پارامتر ها را اندازه گیری کند.

مدار های BMS اغلب پیچیده هستند، یک BMS ساده با 4 باتری لیتیوم در تصویر زیر نشان داده شده است. BMS اتومبیلی را تصور کنید که باید حدود 7000 باتری را کنترل کند.

سیستم کنترل برق باتری ماشین

موتور خودرو برقی

در حالی که باتری ها مخزن سوخت یک خودرو الکتریکی هستند، موتور ها محرک آن ها هستند. انواع مختلفی از موتور ها در خودرو الکتریکی استفاده می شود و نوعی که برای اسكوتر ها و دوچرخه ها استفاده می شود كاملاً متفاوت از نوع مورد استفاده در اتومبیل ها است. بیایید موارد متداول که شامل موتور های BLDC، موتور های جریان مستقیم دارای جاروبک و موتور القایی AC هستند را بررسی کنیم.

موتور های BLDC: موتور های BLDC از ابتدا در سال 1900 برای ماشین الکتریکی انتخاب شده است. حتی امروزه در دوچرخه های الکتریکی و اسکوتر ها مورد استفاده قرار می گیرد. BLDC مخفف Brush Less DC motor (موتور های Dc بدون جاروبک) است، این موتور ها دارای گشتاور ثابت و واکنش سریع هستند و آن را برای کاربرد های خودرو مناسب می کند. به غیر از  خودرو الکتریکی، این موتور ها در برف پاک کن ها، شیشه های برقی و… نیز استفاده می شوند. موتور BLDC را می توان دوباره به دو نوع زیر طبقه بندی کرد:

موتور های BLDC Hub

در موتور نوع BLDC hub، روتور آهنربا خودش چرخ است، از آنجا که دیواره چرخ موتور را تشکیل می دهد، دیگر نیازی به ترتیب کوپلینگ نیست. از این موتور ها به عنوان موتور گردنده BLDC نیز نام برده می شود. مزیت این نوع موتور این است که تلفات مکانیکی کمتری دارد، هیچ هزینه ای برای واحد انتقال وجود ندارد و وزن کمی دارد. نکته منفی این است که به دلیل محدودیت های اندازه نمی توانیم نسبت دنده موتور های توان بالا را داشته باشیم. اسکلت یک موتور BLDC hub در زیر نشان داده شده است. تقریباً تمام دوچرخه های الکتریکی و اسکوترهایی که در جاده می بینید از چنین نوع موتور هایی استفاده می کنند.

موتور های BLDC Hub

موتورهای BLDC In-Runner: نوع دیگری از موتور های BLDC نوع In-Runner هستند. آن ها در کاربرد هایی که به واحد انتقال نیاز است استفاده می شوند. آن ها معمولا همراه با تشخیص دهنده برای خودرو های الکتریکی 3 یا 4 چرخ هستند. این موتور ها مانند موتور های معمولی دارای استوانه هستند و هنگام تغذیه موتور استوانه می چرخد. در زیر یک موتور Rickhaw-E نوع In-runner همراه با تشخیص دهنده در زیر نشان داده شده است.

موتورهای BLDC In-Runner

موتور های DC دارای جاروبک: موتور DC دارای جاروبک که به موتور DC نیز معروف است، انتخاب بهتری برای همه اتومبیل های الکتریکی قدیمی بود. این موتور ها گشتاور زیادی را ایجاد می کنند که می تواند به راحتی یک حس ورزشی به خودروی الکتریکی بدهد. اما بعد از سال 2008، این موتور ها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند، دلیل آن این است که موتور های DC نمی توانند تحت بار متغیر گشتاور ثابتی را ایجاد کنند. همچنین موتور های DC نمی توانند بدون بار شروع به کار کنند، به دلیل وجود جریان اولیه بالایی که ممکن است به خود موتور آسیب برساند، نمی توانند خود روشن شوند. امروزه از این موتور ها در ماشین های گلف استفاده می شود که تصویر آن در زیر نشان داده شده است.

موتور های DC دارای جاروبک:

موتور های القایی AC: مدرن ترین اتومبیل های برقی مانند تسلا از موتور القایی AC استفاده می کنند. برای مثال تسلا مدل S از یک موتور القایی 3 فاز AC استفاده می کند. دلیل انتخاب این موتور ها نداشتن آهنربای دائمی در داخل و در نتیجه هزینه پایین است. همچنین از آنجا که آهن ربا وجود ندارد از عمر خوبی برخوردار است. نکته منفی موتور این است که کنترل سرعت و گشتاور موتور سخت است و مدار های پیشرفته مورد نیاز است. در زیر تصویری از نمای جلوی چرخ تسلا مدل S نشان داده شده است.

موتور های القایی AC

کنترل کننده ماشین برقی

ما می دانیم خودروی الکتریکی با باتری DC کار می کند و موتور هایی که داریم در سه فاز AC کار می کنند. چگونه هر دوی این ها با هم کار خواهند کرد؟ این کار توسط کنترلر انجام می شود، از یک دوچرخه اساسی تا یک تسلا رودستر هر خودروی الکتریکی دارای کنترلر خود است که ولتاژ DC را از باتری به سطح مناسب برای کار موتور تبدیل می کند. همچنین سرعت موتور را کنترل می کند.

این کنترلر کلیه ورودی های کاربر را مانند میزان گاز (شتاب)، شکستن فشار، حالت رانندگی و…تشکیل می دهد و سرعت موتور را بر این اساس کنترل می کند. اگر موتور ها عضله ماشین در نظر گرفته شوند، کنترلر مغز آن است. یک کنترلر یک اصطلاح عمومی است و در اصل شامل مدار هایی مانند مبدل DC-DC، کنترل کننده سرعت، اینورتر و… می باشد. مبدل DC-DC برای تأمین انرژی تمام وسایل جانبی خودرو مانند سیستم سرگرمی، چراغ های جلو و دیگر دستگاه های الکترونیکی سطح پایین بکار می رود.

به غیر از این، کنترلر همچنین از ترمز احیا کننده محافظت می کند. این فرآیند تبدیل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی است. وقتی خودرو الکتریکی در سراشیبی قرار میگیرد موتور ها میتونند انرژی جنشبی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند، در این حالت موتور ها مانند ژنراتور عمل می کنند. بنابراین توان بدست آمده را می توان برای شارژ باتری بکار برد. بیشتر EV های مدرن امروزی این ویژگی را دارند اما کارایی و عملکرد آن هنوز قابل بحث است.

شارژر خودروی الکتریکی

یکی دیگر از مولفه های مهم در خودروی الکتریکی که نیاز به پیشرفت دارد، شارژر ها هستند. به طور متوسط یک خودروی الکتریکی حداقل 5 ساعت طول می کشد تا شارژ شود که این با توجه به مسافت بسیار کمی که می پیماید فاجعه است. یک آمریکایی روزانه به طور متوسط بیش از 50 کیلومتر رانندگی می کند، و خودروی الکتریکی تا 90 کیلومتر شارژ نگه می دارد این یعنی تقریباً هر روز باید شارژ شود. این باعث می شود که شارژر ها به یکی از اجزای پرکاربرد تبدیل شوند.

شارژر به برق متصل می شود و برق AC را برای شارژ باتری به برق DC تبدیل می کند. شارژ کردن فرآیندی است که در آن باتری ها و شارژر باید با هم همزیستی داشته باشند، در صورتی که باتری آماده پذیرفتن آن نباشد، نمی توانید جریان را به داخل باتری وارد کنید. انواع مختلفی از شارژر وجود دارد. در زیر به رایج ترین انواع آن پرداخته می شود.

شارژر سطح 1: این ها اساسی ترین شارژر ها هستند و احتمالاً شارژری است که با ماشین شما سازگار است. این شارژر ها مدت زمان زیادی طول می کشد تا باتری ها را شارژ کنند، زیرا آن ها در 120 ولت AC کار می کنند، آن ها این ولتاژ 120 ولت را به DC تبدیل می کنند و از آن برای شارژ باتری استفاده می کنند. درجه بندی جریان شارژر نیز نزدیک به 8 تا 10 آمپر خواهد بود، این به این معنی است که جریان کمتری ارسال خواهید کرد و بنابراین مدت زمان زیادی طول می کشد تا باتری های شما شارژ شوند. نکته مثبت این است که این روش باعث بهبود چرخه عمر باتری می شود زیرا جریان شارژ ما کمتر است.

شارژر سطح 2: این شارژر ها کمی سریعتر از شارژر سطح 1 هستند، این بستگی به سازنده دارد که شارژر سطح 1 یا سطح 2 را برای شما فراهم کند. شارژر های سطح 2 با ولتاژ های بالاتر مانند 240 ولت یا بالاتر کار می کنند و همچنین دارای درجه بندی جریان بالایی در نزدیکی 40 آمپر تا 50 آمپر هستند. این باعث می شود ماشین سریعتر شارژ شود.

شارژر سطح 3: شارژر های سطح 3 تعویض کننده های مسابقه های ورزشی هستند، از آن ها به عنوان شارژر های فوق العاده یا شارژر های سریع نیز یاد می شود. آن ها 60٪ از ظرفیت کل باتری ماشین شما را در عرض 30 دقیقه شارژ می کنند. نکته منفی این است که جریان زیادی را به داخل باتری، مانند 100A برای یک تسلا هل می دهد. بنابراین در نهایت عمر باتری کاهش می یابد. همچنین بیشتر سوپرشارژر ها باتری را تا 100٪ شارژ نمی کنند، زیرا زمان بیشتری برای شارژ باتری از 80٪ به 100٪ لازم است. یک ایستگاه شارژر فوق العاده تسلا در زیر نشان داده شده است.

شارژر خودروی الکتریکی

در حال حاضر شما یک نمای کلی از خودروی الکتریکی و چگونگی عملکرد آن دارید. از این به بعد بیایید به چند سوال متداول که  در مورد خودروی الکتریکی در ذهن همه ایجاد می شود، بپردازیم.

از آنجا که برق نیز از نیروگاه زغال سنگ تأمین می شود،

آیا خودرو های الکتریکی واقعاً سبز هستند؟

در حالی که خودرو الکتریکی با باتری ها کار می کند، برق برای شارژ باتری ها از نیروگاه ها تامین می شود که طبق نظرسنجی زیر، 61 درصد از برق جهان از منابع تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ و گاز تولید می شود.

منابع استفاده شده برای شارژ ماشین برقی

به غیر از این، باتری های خودروی الکتریکی از مواد شیمیایی مضر ساخته شده اند و وقتی دفع می شوند، محیط زیست را آلوده می کنند. با در نظر گرفتن همه این موارد خودروی الکتریکی ممکن است آنطور که فکر می کردیم سازگار با محیط زیست باشد یا نه؟

بسیاری از کارشناسان در این نتیجه گیری که خودرو های الکتریکی نسبت به خودرو های معمولی ICE سبزتر هستند، اتفاق نظر دارند. این به دلایل زیر است:

پایداری: همانطور که خودروی الکتریکی بسیار محبوب می شود، بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز محبوب هستند. ما برای تولید برق به آرامی به سمت انرژی باد و خورشیدی حرکت می کنیم و بنابراین روند تولید برق را سبزتر می کنیم.

هزینه حمل و نقل سوخت: بسیاری از مردم این را در نظر نمی گیرند. بنزینی که در پمپ بنزین می گیرید، از یک چاه نفت به جای دیگر پمپ شده، پردازش و حمل شده است. همه این فرایند ها شامل آلودگی در برخی از سطوح است. از طرف دیگر برای خودرو های الکتریکی، برق از طریق سیم از نیروگاه به خانه شما منتقل می شود و این تنظیمات قبلاً برقرار شده است.

بازآفرینی انرژی: مورد دیگری که فقط با خودرو های الکتریکی امکان پذیر است تولید مجدد برق است. این چیز زیادی اضافه نمی کند اما هنوز هم تأثیر کمی در سبزتر شدن خودرو های الکتریکی دارد.

بنابراین اگر تصمیم بگیریم که به سمت انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق برویم و دفع ایمن باتری ها را انجام دهیم، نتیجه می گیریم که خودرو های الکتریکی مطمئن بسیار سبزتر از خودرو های معمولی ICE هستند..

تفاوت خودرو هیبریدی و خودرو الکتریکی

برخی از افراد معمولاً از اصطلاح خودروی هیبریدی و خودروی الکتریکی به جای هم استفاده می كنند اما این چنین نیست. معنی هر دو کاملاً متفاوت است. اگر یک وسیله نقلیه هم از طریق برق و هم از طریق گاز کار کند، این یک وسیله هیبریدی است، اگر فقط با برق کار کند آن را خودروی الکتریکی می نامند.خودرویی که هیچ مخزن سوختی ندارد مطمئناً خودروی الکتریکی است.

هر دو خودروی الکتریکی و هیبریدی دارای اهمیت خاص خود هستند، یک ماشین هیبریدی می تواند معایب خودرو الکتریکی مانند زمان سوخت، محدوده سفر کوتاه و… را رد کند اما از آنجا که ICE و EV هر دو دارای سخت افزار هستند، این خودرو ها معمولاً هزینه بر هستند. معمولاً اتومبیل های هیبریدی برای افزایش کارایی یک ماشین به وسیله یک موتور برای کارکردن خودرو در سرعت های پایین به کار می روند.

میخواهید برنامه نویسی STM32 را یاد بگیرید؟

دوره آموزش STM32

میخواهید الکترونیک را یاد بگیرید؟

دوره آموزش الکترونیک
دوره آموزش آردوینو

میخواهید آردوینو را به صورت پروژه محور یاد بگیرید؟ برای مشاهده توضیحات روی دوره مورد نظر کلیک کنید

برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام آیرنکس عضو شوید.

محمد رحیمی

محمد رحیمی

محمد رحیمی هستم. سعی میکنم در آیرنکس مطالب مفید را قرار دهم. (در خصوص سوال در مورد این مطلب از قسمت نظرات همین مطلب اقدام کنید) سعی میکنم تمام نظرات را پاسخ دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *